Першим реченням частини
другої статті 64. Конституції України (документ 254к/96-ВР чинний) закріплено,
що в умовах
воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і
свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Тобто, згідно цього положення (норми прямої дії) воєнний і надзвичайний стан є взаємовиключними правовими порядками, які не можуть діяти на одній території одночасно. Або воєнний, або надзвичайний.
Закон
України від 16 березня 2000 року № 1550-ІІІ «Про правовий режим надзвичайного
стану» визначає зміст правового режиму надзвичайного стану, порядок його введення
та припинення дії, особливості діяльності органів державної влади та органів
місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах
надзвичайного стану, додержання прав і свобод людини і громадянина, а також
прав і законних інтересів юридичних осіб та відповідальність за порушення вимог
або невиконання заходів правового режиму надзвичайного стану.
Надзвичайний стан - це особливий правовий режим, який може тимчасово
вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних
ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного
рівня, що призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат,
створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, або при спробі захоплення
державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства і
передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому
командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до цього Закону
повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і
здоров’я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів
державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного
ладу, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні
конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів
юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Метою введення
надзвичайного стану є усунення загрози та якнайшвидша ліквідація особливо
тяжких надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру,
нормалізація обстановки, відновлення правопорядку при спробах захоплення
державної влади чи зміни конституційного ладу шляхом насильства, для
відновлення конституційних прав і свобод громадян, а також прав і законних
інтересів юридичних осіб, створення умов для нормального функціонування органів
державної влади та органів місцевого самоврядування, інших інститутів
громадянського суспільства.
Правовою
основою введення надзвичайного стану є Конституція України, цей Закон, інші закони України та Указ Президента
України про введення надзвичайного стану в Україні або в окремих її
місцевостях, затверджений Верховною Радою України.
Частиною першою статті 5 Закону України «Про правовий режим
надзвичайного стану» визначено, що надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом
Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом
двох днів з моменту звернення Президента України.
Відповідно до положень частини третьої статті 106. Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і
законів України видає укази і розпорядження, які є обов'язковими до виконання
на території України.
З огляду на положення статті 6 Закону України «Про правовий режим надзвичайного
стану» в Указі Президента України
про введення надзвичайного стану зазначаються:
1)
обгрунтування необхідності введення надзвичайного стану відповідно до статті 4 цього Закону;
2) межі території, на якій вводиться надзвичайний
стан;
3) час, з якого вводиться надзвичайний стан, і строк,
на який він вводиться;
4) перелік і межі надзвичайних заходів, вичерпний
перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово
обмежуються у зв’язку з введенням надзвичайного стану, а також перелік
тимчасових обмежень прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням
строку дії цих обмежень;
5) органи державної влади, органи військового командування
та органи місцевого самоврядування, яким доручається здійснення заходів
надзвичайного стану, та межі їх додаткових повноважень;
6) інші питання, що випливають із цього Закону.
Після підписання Указу
про введення надзвичайного стану Президент України звертається до Верховної
Ради України щодо його затвердження. Звернення Президента України розглядається
Верховною Радою України в невідкладному порядку.
Указ Президента України
про введення надзвичайного стану, затверджений Верховною Радою України, негайно
оголошується через засоби масової інформації або в інший спосіб.
Згідно положень статті 7 зазначеного закону надзвичайний стан в Україні може бути введено на строк
не більш як 30 діб і не більш як 60 діб в окремих її місцевостях.
У разі необхідності надзвичайний стан може бути продовжений Президентом України, але не більш як на 30 діб. Указ Президента України про продовження дії надзвичайного стану набирає чинності після його затвердження Верховною Радою України.
23 лютого 2022 року В.ЗЕЛЕНСЬКИМ було видано Указ Президента України № 61/2022 «Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України». Того ж дня, було видано указ Президента України № 62/2022 «Про скасування Указу Президента України від 23 лютого 2022 року № 61/2022» (зазначені укази чомусь відсутні в хронології указів глави держави на офіційному сайті Президента України: https://www.president.gov.ua/documents/decrees) та видано новий Указ Президента України від 23 лютого 2022 року № 63/2022 «Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України». Саме цей указ В.ЗЕЛЕНСЬКОГО було затверджено Законом України від 23 лютого 2022 року № 2101-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України».Відповідно до положень статті 8 Закону України від 16 березня 2000 року № 1550-ІІІ «Про правовий режим надзвичайного стану» надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях може бути скасований Указом Президента України раніше строку, на який він вводився, в разі усунення обставин, що обумовили необхідність введення надзвичайного стану.
З пропозицією
про скасування надзвичайного стану до Президента України може звернутися Верховна
Рада України.
Надзвичайний
стан на території Автономної Республіки Крим або в окремих її місцевостях може
бути скасований за ініціативою Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Пропозиції щодо скасування надзвичайного стану в Україні або в окремих
її місцевостях, введеного з підстав, передбачених пунктом 1 частини другої статті 4 цього Закону, подаються Кабінетом
Міністрів України.
Про скасування
надзвичайного стану оголошується негайно через засоби масової інформації або в
інший спосіб після видання відповідного Указу Президента України.
Як вже зазначалося вище воєнний і надзвичайний стан є взаємовиключними і
не можуть діяти одночасно на одній території.
Наразі, ми шукаємо підтвердження скасування надзвичайного стану в
Україні, в умовах тотального ігнору наших інформаційних запитів.
Далі буде…
Підтримати
дослідницько-правозахисну діяльність і друк благодійного видання (газети) ГО
ОПГ «Багнет Нації» можна переказом на картрахунок ПриватБанку № 4731 2196 4570 7633 на ім’я Сергія Філіпенка
Телеграм: https://t.me/bagnetnacii
Фейсбук: https://www.facebook.com/groups/bagnetnacii
Сайт «Багнет Нації»: http://bagnetnacii.blogspot.com
А військовий стан де-факто, але не де-юре!!! Це як...Зе!, наскільки мені відомо має юридичну освіту, чи ні?.. Отримав диплом і все, відразу в шоу-бізнес, чи як???
ВідповістиВидалитиВ Україні Надзвичайний або військовий стан?
ВідповістиВидалитиМої вітання усім допитливим! Мною были поданы очень дотошные и подробные, грамотные запросы и через х...тучу времени получены ответы. Нет у власти оригиналов документов о введении ВП, только текст, заверенный печаткой канцелярии. А это ни о чём. Всё подобно карантину...
ВідповістиВидалити